Fläskkotletter i ugn

Imorse väcktes jag... Men inte av väckarklockan utan av Micke, som förmodligen tyckte att det var dags att gå upp när klockan var halv tolv. :) Hade inte riktigt tänkt att jag skulle sova så länge, vid den tiden hade jag hoppats på att vi skulle ha avklarat storhandlingen! Men men, ibland blir det inte som man har tänkt sig. :P

Det blev väldigt mycket handlat idag. Förutom mat fick vi även köpa en massa tvättmedel, allrengöring, diskmedel, tandkräm, tandborstar, duschcreme o.s.v. Men då blir det lite mindre dyrt nästa gång vi ska storhandla. :)

Alldeles nyss åt vi middagen som jag hade lagat, och det är en väldigt enkel rätt som är väldigt god, här är receptet:

Fläskkotletter i ugn, 6 portioner

6 fläskkotletter
3-4 dl grädde
3 dl creme fraiche
ca ½ dl soja
1 tsk sambal oelek

Lägg fläskkotletterna i en ugnssäker form. Blanda övriga ingredienser och häll över fläskkotletterna. Tillaga i ugnen 1 ½ timme på 175 grader. Servera med någon form av potatis t.ex. pressad, och grönsaker såklart. :)

Jag använde lättcremefraiche och istället för grädde körde jag till största delen oatlys iMat (havrebaserad matlagningsgrädde) och även lite milda extra lätt 4 %. Visst kan man känna lite bismak av havre, men såsen blev jättegod och det var det inte bara jag som tyckte kan jag säga. ;) Lätt värt lite havresmak för att få lite mer omättade fetter och färre mättade i maten!




Kommentarer
Postat av: M-a

Vad kul, jag älskar att gå på Quiz :)

2011-03-23 @ 18:15:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0