Grötkakor

Nu har jag bakat bröd, och det blev en macka och te-kvällsmat idag! :) Nybakat bröd måste vara det godaste som finns, och speciellt det här brödet som är en av mina favoriter! Det är mammas recept och jag har ätit det sen jag var liten. :) Här är receptet:

ca 25-30 stycken

1 liter lättmjölk
8 dl havregryn
175 g margarin
75 g jäst
½ dl socker (för jäsningen)
1 tsk salt
ca 2 liter vetemjöl

Låt havregrynen svälla i mjölken i minst två timmar.
Smält margarinet. Häll det över havregrynen och mjölken. Smula ner jästen och blanda.
Blanda i 1 liter mjöl + salt + socker.
Slå i resten av mjölet tills det är lagom (ca 18 dl totalt, spara lite till utbaket).
Jäs 20 minuter. Häll upp degen på mjölat bakbord. Dela den i 2 delar och kavla ut till 1½-2 cm i tjocklek. Stansa ut bröden med en form. Jäs på plåt i 30 minuter. Nagga med en gaffel.

Grädda i 225 grader strax ovanför mitten i ugnen. Tar ca 10-15 minuter. (Mamma har aldrig använt äggklockan till det här, så någon exakt tid finns inte utsatt, man måste titta på dem. :))

Det är sååå jobbigt att knåda degen :P (älskar min bakmaskin!)

Jag har en avskuren 1,5 liters-flaska som form

Så här såg de ut när de blev klara! Det blev ca 30 totalt.


Kommentarer
Postat av: M-a

PS. Jag har minskat fettet till 100 gr på ett ungefär :)DS.

2010-02-26 @ 09:37:28
Postat av: Madelene

Åååhh, så goda dom såg ut! Måste jag testa, kanske imorgon! =)

2010-02-26 @ 22:09:51
URL: http://prinsessanavseptember.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0